Palenie to też uzależnienie

Jestem osobą uzależniona od nikotyny, od 5 lat nie palę.  Dwadzieścia lat niestety paliłam. Ostatnio dużo różnych sprawy się skumulowało, różnych trudności,  przemyśleń,  pomysłów.  Jedne rozwojowe, inne ograniczające. Wszystkie nowe czyli wyrzucające mnie z mojej tzw "strefy komfortu".Nie zamierzam jednak o nich pisać.  Nie o to chodzi.  Dzisiaj kiedy ogarnęłam wszystkie bieżące sprawy, usypiając synka przyszła mi do głowy myśl że dobrze by było zapalić.  Po tej myśli ruszyła lawina innych, czy może w domu jest jakiś zabłąkany, stary papieros, czy nie wyjść do sklepu naprzeciwko,  czy zapytać sąsiadki?  W ciągu minuty miałam już plan do zrealizowania. Szybki i prosty.  Zreflektowałam się po chwili, oczywiście nie mam zamiaru wprowadzić tych planów w życie,  zbyt wiele mnie kosztowało porzucenie nałogu. Piszę tu o tym bo jestem uzależniona od nikotyny,  tylko i aż.  Zawsze będę uzależniona.  Mechanizmy uzależnień jednak działają podobne. Pamiętaj że ktoś uzależniony ma wytarte ścieżki w mózgu.  Gdy robi mu się ciężko to po prostu myśli ulatują w tym kierunku. To tak jak z dawnymi drogami które kiedyś były wydeptane a później zburzono dom do którego prowadziły.  Zarastają ale zawsze będzie można je odnaleźć kosząc trawę. Jeśli jesteś lub masz kogoś bliskiego uzależnionego po prostu przyjmij to do wiadomości.  Zawsze będziesz chory. Oczywiście nie warto robić z tego tożsamości, bądź baletnicą, murarzem, synem, córka itp ale pamiętaj o tym że choroba ma swoje prawa, trzeba znać reguły gry i wtedy jest się dużo bardziej bezpiecznym. Pokora wobec uzależnienia właśnie na tym polega. Trudno to czasami zrozumieć. Warto jednak porzucić dumę uzależnionego w kąt na rzecz bezpieczeństwa własnego i swoich bliskich.
Jeśli jesteś przyjacielem, sąsiadem, bratem osoby uzależnionej to nie proponuj mu browara na smutki albo jako panaceum np na rozstanie, nie pij przy nim jeśli sam masz kłopot lub coś świętujesz, narażasz go na wielkie niebezpieczeństwo, po prostu spuszczasz ze smyczy demona którego on stara się nie oglądać zbyt często. Jeśli sam jesteś uzależniony nawet od wielu lat pamiętaj by dbać o siebie, programy HALT i 24 mają w sobie bardzo wiele mądrości chociaż stworzone zostały z myślą o osobach uzależnionych od alkoholu, jednak działa to we wszystkich uzależnieniach. Po prostu uzależnienie od alkoholu jest najczęstsze oraz chyba najstarsze więc więcej jest takich pomysłów jak sobie radzić, jak pomagać bliskim. Po prostu bądź uważny i postępuj tak jakbyś miał zalecenia przy konkretnej chorobie, uzależnienie to konkretna jednostka chorobowa. 
Zdrowia życzę i pogody ducha. 
Kinga Kamińska, Barbara Kowalkowska
509146961
psycholog,
psychoterapeuta systemowy,
terapeuta uzależnień.
ul.Chopina 11/7U
07-200 Wyszków
uzaleznieniau@gmail.com

Komentarze